Riscos Laborals: vacunació dels docents

Avui s’ha dut a terme una reunió del SPRL (Riscos Laborals) amb un únic punt a l’ordre del dia, la vacunació COVID del personal docent. Us en feim un resum amb les qüestions que hi han sorgit. Si us queden dubtes contacteu amb nosaltres. Teniu en compte que els majors de 55 anys, no entrau en el procés actual.

• Informació de Conselleria d’Educació:

El seu paper en l’organització del procés ha estat únicament facilitar les dades dels docents a Sanitat des de la Secretaria General. El SPRL en aquesta ocasió no hi ha col·laborat com si va fer amb la campanya del grip.

• Majors de 55 i Muface entitat privada:

Ara mateix no es vacunaran ja que s’estan subministrant les 20.000 dosi que van arribar d’AstraZeneca i per edat no es recomana. Es vacunaran després dels grups 4 i 5 de majors de 55 que encara no han estat vacunat.

Els docents que pertanyen a Muface entitat privada han d’estar tranquils ja que s’han facilitat totes les dades a Salut i estan inclosos als llistats de què disposen.

• Ritme de vacunació i immunització:

Les úniques dades de què disposen ara mateix són les de Mallorca. Entre dissabte i diumenge han vacunat uns 7000 docents. El ritme dependrà sempre de la quantitat de vacunes que arribin, les noves autoritzacions com la vacuna de Jansen i les noves evidències científiques que puguin aparèixer. La intenció és que abans de l’estiu tot el col·lectiu docent pugui estar immunitzat. El número de vacunes a cada illa ve determinat pel % de població, i el fet que es comenci abans o després ve determinat per la disponibilitat i el ritme que portin de la vacunació de grups anteriors.

• Efectes secundaris:

Com totes les vacunes, entre els possibles efectes adversos es pot patir febre, malestar general i no solen durar més de dos dies en una de cada 10 persones.  En cas d’absència al lloc de feina  per aquesta circumstància hem demanat a Personal docent que doni instruccions a les directives per acceptar el justificant de vacunació i no haver d’anar al metge.

Puc prevenir els efectes secundaris amb paracetamol? Ens han informat que aquesta és una recomanació que podrem trobar a les webs de sanitat, però és decisió individual i fins i tot dins el personal sanitari hi ha metges que recomanen no fer-ho.

• Jo ja he passat la COVID:

Com qualsevol altra vacuna, si us criden i estau confinats per positiu, s’ha d’esperar a haver passat la malaltia. Si ja l’heu passada us vacuneu quan us toqui i només serà necessària una dosi.

• No estic en actiu o no em vull vacunar ara:

Els docents que ara mateix no treballen i es vulguin incorporar en algun moment, aquells que aprovin oposicions o qui no es vulgui vacunar ara podrà fer-ho més endavant. L’objectiu és la immunització de la major quantitat de població possible. Si algú no es vol vacunar es farà un registre per conèixer les reticències de la població. Quan ens interessi la vacunació hem de contactar amb “infovacunes” quan s’iniciï la vacunació de la població per edat i ens donaran cita d’acord a la disponibilitat de vacunes.

• Personal sensible a la COVID:

Estic de baixa per ser persona sensible? Estic treballant però tenc un tractament o una condició mèdica prèvia? Quan us truquin informau-ne i sobretot demanau al vostre metge què heu de fer. Hi ha tractaments que s’han d’aturar per poder vacunar-se.

• Per què AstraZeneca?

Davant les reticències que ens heu fet arribar molts, hem demanat que ens facilitin informació objectiva. Des de Salut ens han informat que les evidències científiques van canviant a mesura que es va vacunant la població mundial i que es fan nous estudis. Ens han demanat que estigueu tranquils, bàsicament el criteri d’elecció és l’edat. Sembla ser que l’efectivitat d’aquesta vacuna pot arribar a superar el 80%, quan la vacuna del grip, per exemple és de prop del 60%.

• I si no som a la mateixa illa quan em toqui la segona dosi?

Depenent de quan rebeu la primera dosi, us tocara la segona al voltant de 50 dies després en el cas d’Astrazenca. Si heu canviat d’illa perquè feu substitucions, o fins i tot no sou a les Balears heu de demanar cita allà on sigueu per posar-vos la segona dosi.